Strona główna Zadania psychologa szkolnego
Ważne adresy Pliki dla rodziców Zdrowie psychiczne
„Osoba to płynny proces, nie stały i statyczny byt; płynąca rzeka zmian, nie blok z solidnego materiału; stale zmieniająca się konstelacja możliwości, a nie ustalona ilości cech."
~ Carl Rogers
STRONA GŁÓWNA PSYCHOLOGA SZKOLNEGO
CZYM ZAJMUJE SIĘ PSYCHOLOG SZKOLNY?
Psycholog szkolny to osoba, która zajmuje się w szkole pierwszą pomocą psychologiczną. Oznacza to, że mogą się do niego zgłosić wszystkie osoby, tworzące szkolną społeczność (uczniowie, ich rodzice lub opiekunowie, a także nauczyciele), które borykają się
z różnego rodzaju problemami emocjonalnymi, życiowymi, związanymi z funkcjonowaniem w grupie społecznej oraz nauką szkolną. Psycholog rozpatrzy indywidualnie każdą sprawę i wskaże odpowiednie środki zaradcze. W większości przypadków będą to konsultacje indywidualne prowadzone na terenie szkoły. Może się jednak zdarzyć, że konieczna będzie pomoc psychoterapeutyczna dla ucznia, bądź też specjalistyczna (np. lekarza neurologa czy psychiatry dziecięcego) – w takich przypadkach będzie można uzyskać konkretną poradę odnośnie ścieżki dalszego postępowania.
Pierwszym krokiem jest zawsze diagnoza psychologiczna. Obejmuje ona rozwój intelektualny i poznawczy (myślenie, pamięć, uwaga, spostrzeganie itp.), rozwój emocjonalny (osobowość, temperament itp.), rozwój społeczny. Polega na obserwacji zachowania uczniów mających trudności szkolne, przeprowadzeniu wywiadu z uczniem, jego rodzicami i nauczycielami, dokonaniu badania psychologicznego ucznia. Postawiona diagnoza pozwala określić obszar do pracy i odpowiednią formę pomocy psychologicznej.
Rola psychologa szkolnego polega także na prowadzeniu działań psychoedukacyjnych i profilaktycznych. Psychoedukacja oznacza przekazywanie informacji o prawidłowościach rządzących naszym rozwojem psychicznym i społecznym. Profilaktyka jest działaniem mającym zapobiec wystąpieniu jakichś poważniejszych trudności, pokazującym jak uniknąć pewnych niebezpieczeństw oraz tak kierować swoim życiem, by było ono satysfakcjonujące. Psychoedukacja i profilaktyka odbywa się w formie zajęć integracyjnych i psychoedukacyjnych, które mogą być prowadzone przez psychologa lub pedagoga szkolnego, wychowawców (przy wsparciu pedagoga
i psychologa) lub zewnętrznych specjalistów prowadzących zajęcia na terenie szkoły.
Psycholog szkolny udziela pomocy również rodzicom uczniów. Pomoc ta odbywa się poprzez spotkania indywidualne w konkretnych problemach: udzielanie rodzicom porad ułatwiających rozwiązanie przez nich trudności, pomoc w kontakcie ze specjalistami zewnętrznymi itp.
KTO MOŻE SKORZYSTAĆ Z KONSULTACJI U PSYCHOLOGA?
Uczniu, do psychologa szkolnego możesz przyjść, gdy:
- chciałbyś z kimś porozmawiać,
- masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać,
- masz złe samopoczucie, coś Cię dręczy,
- stoisz przed trudnym wyborem i potrzebujesz pomocy w podjęciu decyzji,
- chcesz opowiedzieć o czymś, co ci się przydarzyło,
- masz problemy w rodzinie, trudną sytuację w domu,
- masz problemy w relacjach z innymi uczniami,
- ktoś z twojego otoczenia ma problem i czujesz, że potrzebuje pomocy.
Rodzicu, do psychologa szkolnego możesz przyjść, napisać lub zadzwonić, gdy:
- chcesz lepiej zrozumieć swoje dziecko,
- chcesz dowiedzieć się jak pracować ze swoim dzieckiem w domu,
- potrzebujesz wsparcia, porady w trudnej sytuacji,
- martwisz się zachowaniem swojego dziecka,
- potrzebujesz pomocy psychologicznej.
GODZINY PRACY |
||||
Psycholog p. Amelia Janczak 204a, tel. 76 746 51 61 |
Psycholog p. Karol Kowalski 204a, tel. 76 746 51 61, |
Pedagog p. Jolanta Jasiurska 104a, tel. 76 746 51 90 |
Pedagog specjalny 04a, tel. 76 746 51 40 |
|
Poniedziałek |
8:00 – 12:00 |
10:00 – 15:00 |
9:00 – 13:00 |
10:30 – 16:30 |
Wtorek |
8:00 – 13:00 |
– |
9:00 – 14:00 |
8:00 – 11:00 |
Środa |
8:00 – 12:00 |
11:00 – 15:00 |
8:00 – 13:00 |
7:45 – 10:45 14:05 – 16:05 |
Czwartek |
8:00 – 13:00 |
– |
8:00 – 12:00 |
10:25 – 14:25 |
Piątek |
8:00 – 12:00 |
– |
8:00 – 12:00 |
11:30 – 15:30 |